این عشایر ما در اطراف ایران پشتوانه های استقلال ایران بودند

— امام خميني(ره)

قزوین/ واحد مرکزی خبر/ اقتصادی گزارش مکتوب…
ضرورتهای خرید توافقی و تضمینی محصولات کشاورزی امروزه همگان اهمیت و جایگاه شبکه گسترده تعاونی های روستایی و کشاورزی را به عنوان مهمترین متولی تأمین اغلب نیازمندیهای اساسی روستاها درکشور با نیم قرن تجربه می شناسند.
این شبکه به عنوان حلقه اتصال تولید به بازارمصرف، گام مؤثری را درشکوفایی اقتصاد روستاها بر می دارد. هم اکنون استان قزوین هم ۱۳۵ تعاونی با ۶۱ هزار نفر عضو دارد که از جمله آنها می توان از اتحادیه تعاون روستایی استان ، اتحادیه شرکتهای تعاون روستایی شهرستانهای قزوین ،تاکستان و بوئین زهرا، اتحادیه شرکتهای تعاون کشاورزی دامداران و اتحادیه شرکتهای تعاون کشاورزی مرغداران استان و نیز شرکت تعاونی زنان روستایی نام برد. با توجه به اساسنامه سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از اهداف شبکه تعاونی های روستایی می توان به تأمین موجبات پیشرفت،گسترش و تقویت تعاون و توسعه عملیات اقتصادی، بازاریابی ، بازرگانی و خدمات تعاونی در روستا ها اشاره کرد که یکی از جنبه های آن خرید توافقی و تضمینی محصولات کشاورزی است. مدیر تعاون روستایی قزوین می گوید: در ۹ ماهه امسال ۶۵ هزارو ۴۸۹ تن محصولات توافقی ، به ارزش ریالی ۲۸۴ میلیارد ریال از کشاورزان استان خریداری شده است. آقای معین الدین می افزاید: از مهمترین مزایای خرید توافقی محصولات کشاورزی حمایت از تولید کنندگان داخلی و کشاورزان ، کاهش نقش دلالان سودجو ، کاستن فاصله تولید تا مصرف ، انتقال ارزش افزوده محصولات کشاورزی به کشاورزان ، کاهش هزینه های دولت ، جلوگیری ازضرر و زیان دولت ، واقعی شدن قیمتها ، افزایش انتفاع بهره برداران بخش کشاورزی، تولید کیفی محصول توسط کشاورزان و کاهش ضایعات محصولات کشاورزی است . او می گوید: محصولات توافقی خریداری شده در ۴ نوع محصولات زراعی شامل جو ، ذرت دانه ای ، برنج ، گندم ، حبوبات ، کلزا ، تخم پنبه ، پیاز ، سیب زمینی ، خیار وگوجه فرنگی به میزان ۳۱ هزار و ۴۷۱ تن / محصولات باغی شامل گیلاس ، غوره ، فندوق ، گردو ، زالزالک ،خرما ، زیتون وکشمش به میزان ۲۳۳ تن/ محصولات پروتئینی شامل مرغ ، تخم مرغ و شیر به میزان ۱۰ هزار و ۵ تن و سایر محصولات شامل کنجاله ویا ،کنجاله تخم پنبه ، سبوس ، کنسانتره شیری و بذر ذرت علوفه ای به میزان۲۳ هزار و ۷۸۰ تن است که از طریق مراکز عرضه مستقیم محصولات کشاورزی بصورت دائم و موقت (بازارچه تعاون روستایی) و تشکلهای زیر پوشش به مصرف کنندگان عرضه شده است . اما آیا تمامی محصولاتی که از کشاورزان استان خرید توافقی شده است در خود استان مصرف می شود؟ مدیر تعاون روستایی قزوین در این باره گفت : بخشی از محصولات توافقی خریداری شده به استانهای دیگر از جمله خراسان رضوی وکرمانشاه ارسال و بخشی ازخرید توافقی استانهای دیگر هم به استان وارد شده است. آقای معین الدین افزود : محصولات وارداتی شامل خرید ۲۲ تن خرما از شهرستان بم است و خرید توافقی محصولات برنج و مرکبات از استانهای مازندران ،گلستان و گیلان را اتحادیه ها وتشکلهای تعاون روستایی انجام می دهند.
او گفت : خرید توافقی محصولات امسال ۸۰ درصد بیشتر از پارسال است .
خرید تضمینی محصولات کشاورزی نیز از دیگر سیاستهای دولت در کمک به کشاورزان است ، هر چند نسبت به خرید توافقی از سود و مزایا کمتری برخوردار است.
براساس قانون و مصوبه هیات وزیران خرید تضمینی محصولات کشاورزی یک تکلیف وبه عهده وزارتخانه های جهادکشاورزی، سازمان مرکزی تعاون روستایی ودیگردستگاههای اجرایی است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی قزوین معتقد است : امسال خرید تضمینی محصولات کشاورزی کمتر از پارسال است وتشکلها و تعاونیهای زیرپوشش به سمت خریدتوافقی محصولات کشاورزی روی آورده اند.
آقای صفری می افزاید: به عنوان نمونه پارسال تنها ۶ مرکز برای خرید جو و یک مرکز برای خرید گلرنگ به صورت تضمینی اقدام کردند که البته در بعضی محصولا ت از جمله گندم و کلزا هم خرید بیشتر به صورت تضمینی انجام شد.
او مهمترین اهداف خرید تضمینی محصولات کشاورزی را حمایت از کشاورزان ، جلوگیری از نوسانات شدید قیمت محصولات کشاورزی، ایجاد تعادل در نظام تولید ، جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی وجلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان بیان کرد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین افزود: براساس قانون خرید تضمینی، دستگاه مباشرموظف به خرید محصول به قمیت مشخص شده است و هزینه های مربوط را با عنوان هزینه تبعی خرید از دولت دریافت می کند. مدیرتعاون روستایی قزوین گفت:مراکزخرید تضمینی سازمانهای تعاون روستایی امسال محصول کلزا ، استانهای ایلام ، منطقه جنوب کرمان (جیرفت و کهنوج )، اصفهان و همدان محصول پیاز و سیب زمینی و استان اردبیل وش پنبه را به صورت تضمینی خریداری کرده اند. آقای معین الدین افزود: با توجه به خرید تضمینی پیاز ، سازمان تعاون روستایی استان قزوین به منظورحمایت از تولیدکنندگان ، جلوگیری از فساد محصول و جلوگیری از ضرر و زیان دولت از طریق تشکلها و تعاونیهای زیر پوشش برای فروش ۷۶۳ هزار و ۴۳۴ کیلو گرم پیاز به ارزش ریالی ۸۲۸ میلیون ریال اقدام کرده است. او درپاسخ به اینکه آیا پیش فروش محصولات کشاورزی در استان قزوین انجام می شود گفت : این اقدام هم اکنون در این استان انجام نمی شود اما با راه اندازی پورتال اتحادیه تعاون روستایی قزوین و راه اندازی سامانه بازار محصولات کشاورزی می توان محصولات کشاورزی را نیز پیش فروش کرد که انجام این موارد در اولویتهای کاری سازمان و اتحادیه قرار دارد . از نمودهای تاثیر مثبت تشکلها و تعاونهای روستایی ایجاد غرفه های عرضه محصولات کشاورزی است که به صورت توافقی خریداری شده است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت : طبق برنامه تا پایان امسال مصوب شده است در کل کشور ۳ هزار غرفه دائمی ایجاد شود و مصوب استان قزوین ۷۰ غرفه دائمی است که ۵۷ غرفه استان در شهرستانهای قزوین ، بوئین زهرا و تاکستان ایجاد می شود .
آقای صفری افزود : در این طرح تشکلهای تعاون روستایی محصولات تولیدی و یا خریداری شده از تولید کنندگان و کشاورزان را عرضه می کنند که به نوعی کاهش فاصله عرضه محصول از تولید به دست مصرف کننده است و نیز حذف واسطه ها و افراد سود جو را در پی دارد .
او گفت : اجرای این امر در استان قزوین نیازمند حمایت و همراهی دستگاههای ذیربط و مصرف کنندگان است. البته خریدتضمینی و توافقی محصولات کشاورزی علیرغم اینکه دست واسطه ها را از بازارحذف کرده است اما مشکلاتی هم داردکه واکاوی آن می تواند به کشاورزی که امید فروش محصول خود با قیمت بالاتر را دارد کمک کند . مدیر جهادکشاورزی تاکستان معتقد است: امسال نرخ قیمتها درخرید توافقی بیشتربه نفع کشاورز است اما درخرید تضمینی معمولا پایین ترین قیمت را درنظر می گیرند و سود بدست آمده هم برای خیلی پایین تر از خرید توافقی است . آقای اسماعیلی افزود : امسال به علت بارندگی شاهد کاهش میزان تولید محصول کشمش در استان هستیم و همین باعث افزایش قیمت کشمش در استان شده است و کشاورز هم محصول خود را به صورت آزاد و خارج از تعاونیهای روستایی به فروش می رساند .
از مشکلات دیگری که در زمینه خرید تضمینی از جمله در خرید گندم کشاورزان وجود دارد ، مربوط به بحث کارشناسی در سن زدگی این محصول است . آقای محمدیان ازکارشناسان جهادکشاورزی قزوین هم با اشاره به اینکه امسال حدود۱۰درصد گندم کشاورزان استان را بخش خصوصی خریداری کرده است معتقد است: تعیین میزان سن زدگی گندم در بعضی از مراکز خرید به صورت کارشناسی انجام نمی شود و کشاورز مجبور است قمیت محصول خود را با توجه به نتیجه کار غیرکارشناسی بفروشد که به ضرر اوست. او به کشاورزان توصیه کرد محصولات خود را در مراکزی که دارای کارشناسان زبده هستند و از امکانات پیشرفته برخوردارند بفروشند . یکی ازکشاورزان نمونه استان قزوین هم در این زمینه می گوید: هم اکنون تفاوت عمده ای بین قیمت تمام شده محصول تولید شده و قیمتی که برای خرید آن از سوی دلالان و حتی تعاونیها اعلام می شود، وجود دارد و با این قیمت، حتی هزینه های ابتدایی کشاورز نیز از محل فروش حاصل نمی شود. اسماعیل رحمتی با بیان اینکه با یک حساب سر انگشتی می توان به این تفاوت قیمت پی برد، افزود: بارها این موضوع را اعلام کرده ایم که با این وضعیت ، تولید محصولات کشاورزی آن چنانکه باید، به صرفه نیست اما به نظر می رسد چاره ای غیر از فروش محصول با حداقل سود وجود ندارد. او گفت: به دلیل اینکه هزینه کشاورز برای تولید یک محصول کشاورزی در طول یک فصل زراعی صورت می گیرد، بیشترکشاورزان برآورد خاصی ازمقدار هزینه کرد برای تولید محصول خود را انجام نمی دهند و به عبارتی آگاهی از اینکه چقدر برای تولید هزینه کرده اند را ندارند. اسماعیل رحمتی تمایل کشاورز را به فروش محصول خود با قیمت بالاتریادآور شد و افزود : برای کشاورز تفاوت خاصی از اینکه محصولش را چه کسی خریداری کند ندارد و تنها درصدد فروش محصول خود با قیمت مناسب تر است. این کشاورز نمونه گفت: امتیازتعاونیهای خرید محصولات کشاورزی ودلالان ازدیدگاه کشاورز تنها در ارائه قیمت بالا برای خرید محصول است و دغدغه اینکه محصولش را چه کسی می خرد و به چه نحو به دست مصرف کننده می رسد را ندارد. البته این طرز تفکر محصول سالهایی است که درآن تنها به خرید محصول با قیمت کمتر از کشاورز بسنده می شد و از این رو نمی توان کشاورز را نیز در این زمینه مقصر دانست. یکی ازکارشناسان سازمان جهاد کشاورزی از شفاف نبودن اطلاعات بازارها ، نوسانات نرخ تعرفه های واردات محصولات کشاورزی و صادرات به عنوان نابسامانیهای موجود در بازار محصولات کشاورزی نام می برد و معتقد است: در اثر وجود این عوامل، سهم عمده سود محصولات کشاورزی به واسطه ها تعلق می گیرد و این در حالیست که قیمت محصول در مزرعه اغلب در حد نقطه سر به سر است. آقای افشانی با اشاره به خارج شدن حالت انحصاری مکانهای عرضه محصولات کشاورزی افزود: با این اقدام ، مدیریت این بخش به تشکلهای کشاورزی واگذار خواهد شدکه در این شرایط تولیدات نهایی، مستقیما quotation mark از سوی تولید کننده به دست خریدار می رسد.

ارسال یک پاسخ