امید است به همت همه ملت، اقشار همه ملت، عشایر محترم ایران ، تمام اقشار ملت این بار سنگین به منزل برسد

— امام خميني(ره)

دکتر سکندر امان‌الهی بهاروند

تحصیلات

از محققین و چهره‌های شاخص علمی لرستان می‌باشد که در سال ۱۳۱۶ شمسی به دنیا آمده است. تحصیلات ابتدائی را در زادگاهش منطقه بهاروند و متوسطه را تا اخذ دیپلم علمی در خرم‌آباد گذراند. سپس به کسوت معلمی درآمد و چند سالی را آموزگار روستاهای مختلف بود و در همان زمان به علت هوش سرشار و علاقه ذاتی زبان انگلیسی را در حد ترجمه و استفاده از کتابهای خارجی فراگرفت و چند صباحی مترجم شرکتهای خارجی بودپس از توفیق در آزمون ورودی دانشگاه به دریافت لیسانس جامعه‌شناسی موفق و سپس با تلاشی فزاینده جهت ادامه تحصیل عازم کشور آمریکا گردید و پس از چند سال تلاش مداوم موفق به اخذ دکتری گردیده و به ایران بازگشت

تحقیق

وی در کنار تدریس، به تحقیق در زمینه‌های مختلف پرداخت عشق به زادگاهش لرستان، همواره او را در کار بررسی و تحقیق در شناخت اقلیم پهناور لرستان مددکار بوده و از این رهگذر مصدر خدمات علمی چشم‌گیری است …

ترجمه درکنارتحقیق

باهمکاری خانم لیلی بختیار که از مترجمان خوب کشور است (همسرایشان) ترجمه بعضی سفرنامه‌ها رامدنظرقرارداد که از آن‌جمله: کتاب دو سفرنامه لرستان تألیف مینورسکی است . کوچ‌نشینی در ایران، قوم لر، و مجموعه مقالات مختلف در مجلات و فصلنامه‌های کشور از عمده کارهای اوست. او در حال حاضر استاد جامعه‌شناسی در دانشگاه شیراز بوده و هرچندگاه به عنوان استاد مدعو در دانشگاههای آمریکا مسافرتهای علمی را هم در کنار دیگر کارهای تحقیقاتی خود دارد.

 

بیاناتی دررابطه باانسان شناسی -اقدامات وموفقیتهای:
دکترسکندر امان الهی بهارونداستاد دانشگاه هارواردآمریکا در همایش بررسی سیر تحول ادبیات بومی در لرستان :

دو عامل زبان و دین در هویت انسان نقش اساسی دارد.

از سال ۵۲ شروع به جمع آوری ادبیات بومی لرستان کرده ام و تاکنون ۱۰ هزار واژه لری بویر احمدی جمع آوری کرده ام.

  تلاش کرده ام که ادبیات لرستان را در خارج از ایران و در سطح بین المللی معرفی کنم  همچنین در دانشگاه هاروارد شروع به تدریس زبان لری کردیم و توانستم به یک استاد عرب زبان ظرف مدت ۴ ماه زبان لری را آموزش دهم.

 موفق شدم کتاب Tales frome lorestan را که دستور زبان لری است را تدوین کنم و این مهم مورد استقبال بی نظیری قرار گرفت.

مطالعه زبان لری از نظر زبان شناسی به شناخت زبانهای دیگر از جمله هندوآریایی و هندو ایرانی  کمک می کندونیز از نظر اسطوره شناسی داستانهای ما بسیار مهم است که  متاسفانه به این میراث ما توجه نشده است.

ادبیات بومی لرستان بسیار غنی است درست است که باید زبان فارسی که زبان ملی ماست را یاد بگیریم اما اینکه برای زبان مادری خود ارزشی قائل نشویم موضوع دیگری است که باید آسیب شناسی شود.

ادبیات لری دو زبان لری و لکی را شامل می شود؛ زبان لکی در زبان شعر بسیار غنی بوده است؛اهمیت و نقش ادبیات در زندگی ما مشخص است چرا که ادبیات ما هویت ماست.

 اگر می خواهید هویت کسی را بگیرید زبان اورا عوض کنید؛ بیان احساسات از طریق ادبیات است.

  برگزاری اینگونه همایشها مایه خرسندی است چرا که ما را متوجه فرهنگ غنی لری ولکی می کند.

 قرار است مرکز لرستان پژوهی در دانشگاه لرستان راه اندازی شود  امید می رود با این حرکت بتوانیدبه جمع آوری ادبیات شفاهی اقدام کنید و ضرورت بررسی ادبیات را برای دانشجویان تشریح و آنها را در این راستا ترغیب کنید.

 دو عامل زبان و دین در هویت انسان نقش اساسی دارد کشورهایی از جمله سوریه،اردن،شمال آفریقا از مصر تا مراکش هیچ وقت عرب نبودند اما با تبلیغ دین و زبان هویت آنها عربی شد؛علیرغم اینکه ما مسلمان هستیم اما چون زبانمان عوض نشده توانستیم هویت خود را حفظ کنیم.

هویت ایرانی وغنای فرهنگی ما چه پیش از هخامنشیان و چه در دوره اسلامی وجود داشته و این بخاطر وجود زبانهای مختلف در ایران است؛زبانهای لری و لکی جز زبانهای باستانی اند.

  در حال حاضر در کتیبه بیستون حداقل ۱۰ تا ۲۰ واژه لری وجود دارد آنچه که دارد زبان بومی را تهدید می کندآمدن تلویزیون به منازل و ترویج زبان فارسی وتکلم افراد بومی به زبان فارسی جای زبان مادری  است.

  از لرستانیها انتظار دارم که متوجه عظمت زبان و میرات فرهنگی خود یعنی زبان بومی  باشند و فرزندان خود را منع نکنند که به زبان لری سخن گویند چرا که فرزند خود را از هویت و میراث فرهنگی اش دور خواهید کرد.

 

۲۸ دیدگاه

  1. عسکری گفت:

    سلام
    حقیر در سالهای ۶۷تا۱۳۷۰دانشجوی دکتر امان الهی بوده ام .ایشان علاوه بر تبحر علمی بالا ،از متانت و شخصیت فوق العاده ای بر خوردار بوده اند به نحوی که در کلاس ایشان افراد سبک سر ،قدرت سو استفاده نداشتند .گرچه خودشان مذهبی نبودند اما به افراد لاابالی اجازه عرض اندام نمی دادند.
    خدا نگهش دارد

  2. محمود دهقان پور ( شول ) گفت:

    محمود دهقان پور . از طایفه شول قشقایی از شاگردان استاد امان الهی بوده ام از سال ۱۳۶۶ هر چه از جامعه شناسی میدانم از ایشان دارم ! جناب استاد هنوز درس هایتان را کلمه به کلمه در ذهن دارم

  3. سیا کلهر گفت:

    سفید بهار ،
    جمعیت دیرکوند از ایل مرادعلیوند(بهاروند)کمتر هست . می توانید سرشماری کنید .
    تیره های دیرکوند وابسته به مرادعلیوند بوده اند ، و حتی بعضی از اونا رو به اشتباه جزء بهاروند حساب کرده اند . برو تحقیق کن ببین کیا فامیلی بهاروند و مرادعلیوند ، کردعلیوند گرفته اند .

    مرادعلیوند و کردعلیوند ، ای مردم کلهر تبار هستند.
    واسه دیوار گفته بودم تا حالا فهمیده بود . اصلا میدونی جمعیت کلهر چقدره ؟
    بدون شک بزرگترین ایل ایران است و در خانقین ، مندلی ،و…عراق هم ساکن هستند . از قصر شیرین تا شیراز کلهر ها سکونت دارند .

  4. باسلام اینجانب از سال ۶۶ تا۷۰ افتخار شاگردی ایشان را در دانشگاه شیراز داشته ام وعلاوه بر کسب دانش مردم شناسی از ایشان درس اعتماد به نفس واعتقاد به باورها وداشته هایمان را از ایشان اموختمااگر با چشم باز وهوش منطقی به رفتارهای استاد بنگری همه اش درس زندگی است

  5. سفيدبهار گفت:

    باعرض سلام خدمت مدیر محترم سایت جناب آقای حضرتی وخسته نباشید خدمت دست اندرکاران وبینندگان سایت. راجع به دکتر امان اللهی بهاروند که از مفاخر علمی ومحققین پرتلاش دانشگاهی کشور عزیزمان ایران اسلامی هستند واینجانب کتابهای زیادی رو از ایشون مطالعه کردم ضمن ارج نهادن به تمامی زحمتهاوتلاشهایی که راجع به شناخت ایلات وعشایر وخصوصا قوم لر انجام دادن، میخواستم چند نکته از در نقد با ایشون وخوانندگان وعلاقمندان به تحقیقات علمی زبانشناسی وقوم شناسی عرض نمایم؛ که سوهان نقد زنگار مطالب اشتباه واحیاناً برتری طلبی را از مطالبشون بزداید وجلا ببخشد.هیچ تعصب کوری نصبت به مطالب عرضه شده ندارم وامیدوارم اگر نسبت به مطالب بنده نقدی وارد است بیان گردد تا اینجانب با کمال احترام دفاع کرده واگر متوجه اشتباهاتم شدم باکمال میل می پذیرم که خیر دنیا وآخرتمان در همین است.واما اصل مطلب اینکه محل تولد ایشان را منطقه بهاروند نوشته اید اشتباه است دکتر زادهء روستای دارایی از توابع دهستان کرگاه شرقی بخش مرکزی خرم آباد می باشد واگر منظور از آوردن منطقه بهاروند اشاره به کثرت طایفه بهاروند در این منطقه است باز هم اشتباه است زیرا در روستای دارایی از تمامی ایلات وطوایف بالاگریوه میانی ازجمله میر-دریکوند(گلالی وند وزینیوند)-سادات-باباییها(به لری باوه)-رشنو-کهزادوندو….ساکن هستند.که جمعیت بهاروندهای این روستا تقریبااز یک دهم جمعیت این روستا کمتر است وحتی به اندازه جمعیت بیرانوندهایی که به واسطه پیوند زناشویی وفامیلی به این روستا آمدهاند هم نمی رسد. به طریق اولی این تعریف درخصوص دهستان هم غلط است زیرا در آن صورت عدد بدست آمده نصف کسر ذکر شده هم نمی باشد. راجع به مطالب دکتر هم هرچند کار ایشان در شناسایی زبان لری به زبانشناسان وقوم شناسان خارجی کاری بس سترگ وپسندیده است ولی کشورهای غربی به جهت پیگیری دانشمندان وزبانشناسان ومستشرقین تقریباً تمامی زبانهای زنده وغیر رایج،اولیه اقوام جهان وحتی زبانهای حذف شده گذشتگان را از روی آثار ونوشتجات وتمدنهایشان کشف ودر کرسی های زبانشناسی که هیچ ،در نرم افزارهای ترجمه ای کنونی عملیاتی کرده اند.پس اول آفرین به مستشرقین!که فرهنگ وتمدنهای گذشتگان وآثار تاریخی دیگران برایشان به هر دلیلی مهم است وحتی در برخی از موارد آثار وگذشته دیگران رادزدیده ویا در برخی از فیلمها وبازیهای رایانه ای (مثلاًفیلم سیصد)فرهنگ وتمدن دیگران را با این اطلاعات تاریخی وعلمی تحریف وخود وفرهنگ خود را به عنوان تنها راه نجات جامعه بشری معرفی مینمایند.دوم اینکه آقای دکتر در بیان مطالب تاریخی راجع به پیشینه طایفه وتیره خودش اغراق کرده مثلاً در کتاب قوم لر که انصافا در زمان خود اثری فاخر وقابل تحسین بود را با این قسمت از کتاب از اعتبار انداخته تا جایی که همین ضعف باعث شده که کمتر کسی از محققین ونوسیندگان خطه لرستان که اکثراً پس از وی کتاب ویا مقالاتی را گردآوری کرده ویابه نگارش درآورده مطالب زیادی را از کتاب ایشان اقتباس کند زیرا می ترسد اعتبار کتابش رانزد افکار عمومی وایلات استان لرستان از دست بدهد.مثلاًطایفه خود (بهاروند)را که جزئی از ایل دریکوند است وتمامی مورخین وکتاب نگاران وریش سفیدان(کتابهای :تاریخ لرستان -حمید ایزد پناه، تبارهخامنش-مرادحسین پاپی،شورش لرستان و….)در این متفق القولند را کل فرض کرده ونام ایل بهاروند نام نهاده وتمامی طوایف دریکوند و..را جزئی از ایل فرض کرده که کذب محض است!درهمان کتاب ایل رشنو وچند طایفه دیگر را به عنوان طوایفی که همبستگی زیادی با ایل بهاروند دارند آورده!.بایدعرض نمایم که طوایف میر -بهاروند(مرادعلیوند)-کردعلیوند-قلاوند همگی جزئی از ایل دریکوند هستند که در هر برهه ای از تاریخ یکی از این طوایف ریاست ایل را برعهده داشته ودیگران آن طایفه را همیاری می کرده اند.والبته طایفه بهاروند پس از غائله میرعباس وحسین خان ساکی که ملقب به ناظم الامرا بود واز طرف حاکم وقت لرستان وظیفه اخذ مالیات از برخی عشایر لرستان را داشت. پس از فرار طایفه میر به پشتکوه طایفه بهاروند ودیگر طوایف دریکونداز یوق سلطه میرها به در آمده واز آن پس مستقل شدند.لازم به ذکر است در این اواخر ودر زمان مرحوم مرادخان امان اللهی فرزند مرادی تشکیل ایل جمعی کوچکی تقریباً یک هفتم ایل رابه سرکردگی نامبرده (که حقیقتاً از مفاخر قوم لر می باشد) نمودند.سوم دکتر در مقدمه کتاب شورش لرستان(به کوشش سید یداله ستوده) آورده که حسین خان (پدر بزرگ دکتر)در غائله مذبور نقش داشته و نقش وی را حائز اهمیت دانسته وبه آن افتخار نموده!!! در صورتی که وی همراه با یکی از سران ایلات بنام حسینقلی خان پاپی در تهییج ایلات وطوایف ودرگیری با قشون دولتی نقش داشته وضمن همراهی درمحاصره قلعه فلک الافلاک به همراه چندتن از سادات ومعاریف خرم آبادضمن کمک مخفیانه در دادن اطلاعات عشایر به قوای دولتی ورساندن آذوقه وتامین اسلحه وتوپهای زنبوری که از غارت چند پاسگاه بدست آمده بود از پشت به دیگر ایلات وطوایف خنجر زده اند و باتهدید وتطمیع از طریق فرماندهان وقت قوای دولتی قافیه باخته وصحنه راترک ومیان عشایر تفرقه وشکاف ایجاد کرده اند وموجب شکست ایلات وعشایر رافراهم کردند.درصورتیکه اگر قصد مصلح وخیرخواهی داشتند باید در شور وبیعت اولیه تذکر وخیرخواهی وآینده نگری می کردندواشتباه بودن درگیری باقواومحاصره قلعه فلک الافلاک را یاد آوری می کردند نه در اوج درگیری ومیانه راه!!!(لازم به ذکر است که اینجانب از یاغیگری وشورش وهرج ومرج عشایر لرستان ونیز در مقابل ازسرکوب وظلم ودودستگی ایجاد کردن در میان مردم وعشایر توسط قوای دولتی هیچ دفاعی ندارم).

  6. بهار بهاروند گفت:

    باسلام وعرض ادب خدمت شماپروفسورعزیزوغیورلر.
    من نبزعضوکوچکی ازطایفه غیوربهاروندهستم.شماخیلی کارقشنگی انجام دادید.باشدکه روزی همه تحصیل کرده های لربه سرزمین زیبایشان لرستان افتخارکنندوقدمی درجهت رشدآن بردارند.
    به امید فردا های پرافتخاروزیبابرای زادگاهمان لرستان

    • سیا گفت:

      خیلی از طوایف هستن که فامیلی مرادعلیوند ، کردعلیوند ، بهاروند گرفتن . امان الهی بهاروند هم احتمالا بهاروند نیست ، چون چند اشتباه تابلو داشته .

  7. سیا گفت:

    ظاهرا بازگیر عزیز یادتون رفته در مقابل نیروی دولتی که یکی از مالیات گیرها رو کشته بودن و به میان بالاگریوه اومدید ،کیا به شما کمک کردن !
    دریکوندها بودن یا یکی از تیره های طیفه ممیرزا بودند ؟
    دوست عزیز ما در طول تاریخ از همه طوایف بازگیر ،رشنو و دریکوندها حمایت کردیم و در مقابل هر دشمنی کمک شون کردیم .
    این طوایف عزیز به نوعی هم پیمان بالاگریوه بخصوص کردعلیوند ،بهاروند ، قلاوند و مرادعلیوندها شده اند .

  8. سیا گفت:

    ظاهرا بازگیر عزیز یادتون رفته در مقابل نیروی دولتی که یکی از مالیات گیرها رو کشته بودن و به میان بالاگریوه اومدید ،کیا به شما کمک کردن !
    دریکوندها بودن یا یکی از تیره های طیفه ممیرزا بودند ؟
    دوست عزیز ما در طول تاریخ از همه طوایف بازگیر ،رشنو و دریکوندها حمایت کردیم و در مقابل هر دشمنی کمک شون کردیم .
    این طوایف عزیز به نوعی هم پیمان بالاگریوه بخصوص کردعلیوند ،بهاروند ، قلاوند و مرادعلیوندها بودن .

  9. سیا گفت:

    و بعد هم مثل روز روشن هست که رشنوها و میرها از ایلام اومدن به لرستان و منطقه طایی رو بزرگ یکی از طوایف کردعلیوند به اسم طایفه ممیرزا و از نوادگان و چند نسل بعد محمد میرزا میشه حدودا ۱۰۰ تا ۱۲۰ سال پیش ۹۰ درصد منطقه طایی رو به رشنوها داد تا در اونجا خونه بسازن و یکجا نشین بشن و سند اون مناطق رو هم به اسم بزرگان هر تیره از اونا داد تا بعدا بین خودشون تقسیم کنن .
    دوست عزیز اصلا ما اگه می خواستیم به دیگران حکومت کنیم یکی از خوانین کردعلیوند چنین منطقه خوش آب و هوای طایی رو می دادبه رشنوها.

    • آرش بابايي گفت:

      آقا سیا تاریخ از ۱۰۰یا۲۰۰سال پیش شروع نمیشه که طایفه تون شکل گرفت!! این حرفها رو که میزنی به اطلاعاتتون شک میکنم. برادر بزرگ اولا تیتر ومطالب اومده در ذیل اون روبخون ؛راجع به دکتر امان الهی بهارونده!!!!!!!!!! نظرت راجع به خدمات واحیاناً اشتباهات وجهت گیریهای تبارگرایانه وی که تحقیقات ومطالعات بسیار سودمندش رو با برخی اشتباهات واحیاناً غرض ورزی ها تیره خودش را تاحداعلا بالا برده ودیگر طوایف وایلات رو زیر مجموعه تیره کوچک خودش آورده .که اعتبار علمی خودش رو زیر سوال برده!!!!دومندش اینکه برخی طایفه ها با داشتن حکومت وقدرت در زمانهای گذشته هم در پشتکوه وهم در پیشکوه که جزئی از لرستان بوده رو خارجی تصور نکن وانگ غریبه نزن .کرد را لر بالاگریوه وبالاگریوه هارا ایلامی فرض کردن اشتباه محضه

  10. سیا گفت:

    آقای بازگیر به احتمال زیاد شما رشنو باشید .
    ظاهرا ناراحت شدید که کسی گفته رشنو ،دریکوند و یا بازگیر ها تحت سلطه کردعلیوند ،مرادعلیوند و بهاروندها بوده اند .
    اولا ما ههمون لر هستیم و سپس افتخار می کنیم که بیشترین درصد بالاگریوه رو تشکیل می دیم و بعد افتخار می کنیم که کلهر هستیم و هویت خودمون رو هیچ وقت پنهان نکرده ایم . همه میدونن که کردعلیوند ،مرادعلیوند و بهاروندها هر کدام جمعیت زیادی دارند و معروف هستن . پس نیازی نیست که بگیم کلهر هستیم تا ما رو بشناسن

  11. رها بهارمست گفت:

    وقتی نگاه میکردم از گل به خاررسیدم/ باخود گفتم پروردگارا چه حکمتیست دراین همسایگی /وچه فلسفه ا یست دراین بیگانگی؟؟؟

  12. رها بهارمست گفت:

    باسلام وخسته نباشد خدمت مسول وبسایت ومخاطبینش.حالا هم که بفهمی طایفه ات چیه؟ میخواد برات چی کنه؟ اینقدر تلاش نکنید به هم فخر بفروشید حالا اگه یکی زود شهر امده وزندگی کرده باید برای اون روستایی یاعشایر کلاس بزاره؟ خوب یکروز هم شهرهای کنونی مثلاخرم اباد تاریخ شهرشدنش۹۰سالپیش بوده پس قبلش شبیه روستابوده هزارخانوارداشته یکروز هم که زیاد دیر نیست تمام روستاها به شهرک یا بخش تبدیل میشن.من اینها رونگفتم که بگم شهر خوبه یاروستا؟ لرخوبه باشی یاکرد/ بحث روی انسان بودن ما ادم هاست که باید به دیگری هرچه هست احترام بگذاریم

  13. سیا گفت:

    بالاگریوه شامل ۴ ایل بزرگ هست :
    ۱ – کَلُر ( کَلهُر یا کَلُهر)
    ۲ – دریکوند ( درکوند )

    طایفه های ساتیاروند ، گلالیوند، طالبوند ، زینی وند ، کرفند ، یاقوند و نجفوند، طافی از نسل « دریک » می باشند .

    ۳ – قلاوند
    ۴- جودکی
    لقب بالاگریوه در یک جنگ با دشمنان خارجی به این ۴ ایل داده میشه و ربطی به گویش اونها نداره .
    این ۴ ایل از نظر خصوصیات رفتاری خیلی به هم نزدیک
    هستند تا سایر ایل های دیگه .
    زنده باد لُر

  14. سیا گفت:

    اجداد ما در حدود بیش از ۷۰۰ سال پیش در لرستان بوده اند .
    اصلا رشنوها اون زمان در لرستان نبوده اند . کدوم سرزمین دستشون بوده و مالک چه بخش هایی بودند ؟!
    از خودشون هم بپرسید و یا تمام طوایف دریکوند ، به شما خواهند گفت که شیرمحمدخان کردعلیوند بود که منطقه طایی رو به اونا داد .
    شما از قدمت ایل کَلُر(کَلُهر) چی میدونید .ایل کَلُهر بیش از ۳۰۰۰ سال در لرستان پیشینه داره .
    پل کَلُهر معمولان نشان از قدمت ایل کَلُهر دارد .
    ایل کَلُر لر تبار هستند .
    یه مشت پان کرد میان طایفه جمع میکنن .
    کردعلیوند،بهاروند،مرادعلیوند از ایل کَلُهر و لرتبار هستند .
    در زمان قدیم جنگ های زیادی کرده اند و اکبر خان کَلُهر یکی از بزرگان ایل کَلُهر بوده است بارها به حضرت محمد(ص) و امام حسین(ع)، قسم یاد کرده و این نشانی از شیعه بودن ایل کَلُهر داشته .
    در صورتی که اکراد شیعه نیستند .
    تا جایی که معلومه دیگران به ما وابسته بودن .

  15. سیا گفت:

    دقت داشته باشید که ناسیونالیسم هامیخوان ایلات لر رو به اقوامی نسبت دهند که در ایران فقط مهاجر بوده اند .
    ایلات لر همیشه از غیرت ، مردانگی وشجاعت داشته اند و برای دفاع از سرزمین و وطنشان به مرزها میرفته اند .
    سرزمین های لرنشین از بوشهر و فارس شروع میشود ، تا مندلی و خانقین عراق .
    در عراق نیز لر داریم .

  16. بازگیر سالی چوبتراش گفت:

    باسلام جناب دکترخودحضرتعالی بهتراطلاع دارید نه بهاروندونه بازگیر ونه کردعلی وند ومرالی وند هیچکدام لر نیستندبلکه بازگیرملکشاهی ایلام وبهاروندوبرادران بزرگترش کردکلهرندپس چرانامی از رگ وریشه اصلی خودنمی بریدوباتوجه به مهاجرت ووابسته شدن به ایل دریک ورشنو چراهمه ایلات بزرگ بالاگریوه رازیرمجموعه بهاروند قرارمی دهید این گرفتن هویت از خودودیگران نیست باتشکر.بازگیر

    • سیا گفت:

      اینا میخوان لرهای لرستان رو زیر مجموعه هم کنن تا از لرهای کرمانشاه و ایلام جدا حساب بشن ، و بعد بگن کرمانشاه و ایلام کرد هستن و…………….. و تشکیل اسرائیل دوم

      • بازگیر از خرم آباد لرستان گفت:

        سیاجون ما که نمی خواهیم کسی راسیاه کنیم مابه قدرکافی بازگیرسیاه هم داریم امافراراز هویت ایلی ونژادی کاربدیه همه اولاددریک می دانند بهاروند کردعلی وند مرادعلی وند وتمام ایل بازگیر لرنیستند بلکه ما ملکشاهی هستیم وبقیه کلهردرضمن جمله تشکیل اسرائیل دوم رادرباره مردم هیچ قوم ایرانی بکارنبرید اهانت جرم واسرائیل هم منفوره

        • مریم گفت:

          اینقد تلاش نکنین با دروغ و افراط خودتون رو به طایفه موردعلاقتون نسبت بدید…لرها اینقدباهم امیختگی وامیزش داشتن که باهم یکی شدن…نباید باتوجه به سخن بزرگان و تاریخ شفاهی قضاوت کردباید به منابع موثق و کتبی مراجعه کنیم…

        • سیا گفت:

          تو برو کرد شو . لرهای عراق هم مثل تو نیستن .

  17. مینا بهاروند گفت:

    سلام
    خسته نباشید
    از کارتون خیلی خوشم اومد ما در هر سطحی که باشیم عضو جامعه خون گرم و رک و راست گو وبرزگ لر هستیم وباید این زبان را به همه بشناسیم وبرخی مواردی که به ناروا به ما نسبت داده اند را خط قرمز بکشیم.هر کس در حیط کاریش وبه شما تبریک عرض می کنم.ای کاش همه تحصیل کرده های لر در گروه های مختلف تحصیلی به فکر شهر محروم و مظلومون باشند.

  18. وهاب سلحشوری گفت:

    سلام.آفرین به ما که همچنین غمخوار و تلاشگری در عرصه لر پژوهی داریم درمورد بختیاری چیزی نوشتین؟ لطفابه اطلاع برسونید

    • مدیر سایت گفت:

      باسلام
      تشکر از همراهی شما دوست عزیز
      نه تنها لر بلکه تمام ایلات و طوایف این سرزمین پاک و مقدس برای ما و همکارانمان عزیزند
      بله دوست عزیز میتوانید با تایپ کلمه بختیاری در قسمت جستجوی سایت اطلاعات زیادی بدست آورید

ارسال یک پاسخ